Thursday 20 July 2017

Malas mengerjakan sholat ialah ciri orang munafik

Malas mengerjakan shalat adalah ciri orang munafik





Kata munafik merupakan isim fail dari kata nifaq.Nifak ialah suatu perbuatan berpura-pura tidak sesuai keyakinan yang ada dalam hatinya dengan perbuatan yang dilahirkan.
Menurut akidah islam, munafik ialah orang yang hatinya tidak beriman kepada Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW serta agama islam yang diturunkan kepada beliau, tetapi pada lahirnya ia menyatakan diri sebagai orang yang beriman.


Ciri yang dapat dilihat  dari seorang munafik ialah mendirikan shalat dengan bermalas-malasan. Hal itu karena tidak ada niat di dalam hatinya untuk mendirikan shalat, tidak ada keyakinan terhadapnya, tidak khusyuk, dan tidak mengetahui maknanya.Ia tidak mengharapkan pahala dari shalatnya dan tidak Pula berkeyakinan bahwa meninggalkannya akan rnendapatkan siksaan. Ia hanya bermaksud riya di hadapan manusia.  


Allah berfirman di surah ( An-Nisa : 142 ) yang artinya :


" Sesungguhnya, orang-orang munafik itu menipu Allah dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk shalat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya (dengan shalat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali." ( An-Nisa : 142 )






Load disqus comments

0 komentar